UX של מערכות BI

כותב: משה שחם, תאריך: 03.04.18

BI הוא תחום המתייחס לאיחוד מערכות הארגון כך שהמערכות השונות מתממשקות זו לזו והמידע הארגוני מפולח בצורה הרבה יותר מתקדמת ומדויקת ובכך גדלה היעילות בקבלת החלטות ותרומת מערכות הארגון לצמיחה הארגונית ובסופו של דבר לשורת הרווח. סיכום הנתונים מוצג להנהלה באמצעות  דאשבורדים שמציגים גרפים, kpis, שעונים, קישורים לדוחות חשובים ודוחות דינמיים. התצוגה של הדאשבורדים צריכה להיות פונקציונלית וחווייתית

עיצוב ותכנון דאשבורדים של מערכות BI

דוגמאות לקווים מנחים בתצוגת דאשבורד הם:

מהו המידע הכי חשוב לצורך קבלת החלטות ובאיזה רזולוציה (למשל האם ברמת עיר או מחוז )

גם במידע הקריטי יש צורך בסדרי עדיפויות, איזה מידע יובלט יותר ובאיזה אופן ואיך לחלק את המידע החשוב במרחב הדף כך שיהיה קריא, אינטואיטיבי  ונוח לשימוש ולשליפה. כמובן שהדאשבורד חייב להיות רספונסיבי וניתן לקריאה ותפעול גם מטאבלטים , מחשבי כף יד ועוד

נתון מדהים חושף ש70  אחוז מהפרויקטים נכשלים בשל חוסר נכונות של המשתמשים להשתמש במערכת למרות שבסופו של יום המערכת נבנתה עבורם.

התמונה מתוך האתר http://designrfix.com/design/dashboard-design

עיצוב ותכנון דוחות BI

חברת ux מנוסה תדע לרוב מראש לתכנן דוחות ממוקדי משתמש ותדע להימנע מראש מהגדרת אלמנטים שיבלבלו את הגולש. למשל פילטרים שלא ברור מה הפונקציונליות שלהם. לדוגמא פילטר של קלנדר שמטרתו להציג טווחי זמן לפי ימים והמשתמש חושב שהוא יכול לבחור תצוגה לפי טווחי זמן שהוא קובע  ולא מבין למה הוא לא מצליח להגדיר.

הדוחות חייבים להיות אינטרקטיביים ולא סטטיים ולאפשר לגולש לבצע zoom in  וout. דוחות אינטרקטיביים מאפשרים לגולש לזהות מגמות ולנתח את הנתונים בדרגה הרבה יותר גבוהה מדוחות סטטיים, כשצריך הוא מסתכל על התמונה הגדולה וכשרוצה להבין אותה יותר מסתכל על הפרטים הקטנים.

לסיכום

מערכת משוכללת ומתקדמת ככל שתהיה , אם היא לא נבנתה על פי מתודולוגיית user centered design היא עלולה להיכשל.

משתמשים שואלים את עצמם מספר שאלות כגון: כיצד המערכת יכולה לעזור לי ולייעל את העבודה שלי, האם אני אבין מהר איך להשתמש בה וכמה היא רלוונטית אליי.

לכן חשוב לפשט עד כמה שניתן את השימוש במערכת עבור המשתמשים, החישובים המסובכים צריכים לרוץ ברקע והדוחות צריכים לאפשר פילוחים ברזולוציות מאוד קטנות ממגוון רחב של pov.

מבחני השימושיות של מערכות BI יכולות להיות סקרים, בדיקות היוריסטיות ותצפיות משתמשים.

השארת תגובה