שיטות ל-UX Testing

כותב: משה שחם, תאריך: 03.04.18

המטרה של UX Testing היא להפחית את הסיכון שהמוצר לא יהיה בשימוש או לא ישיג את מטרותיו, לשפר את המוצר ולחסוך עלויות פיתוח מיותרות ולכן מומלץ שתהליך הux testing יהיה משולב בתהליך הפיתוח כחלק אינטגרלי החל משלב האפיון , הUI ולבסוף הR&D

מהן השיטות הפופולריות לביצוע UX Testing?

1.מבחני אמינות (trust test) – בדיקות אמינות מבצעים כאשר רוצים לחדד את המסרים ואת רמת האמינות של המערכת. השאלות שהמבחן אמור לענות עליהן הן: האם המשתמשים יעשו שימוש במערכת ומהי רמת האמינות של המערכת בעיניהם? הממצאים משולבים עם ראיונות של מומחים, משתמשים וweb analytics

2. מבחני התרשמות מהמערכת – עריכת ראיונות עם משתמשים פוטנציאלים וניתוח המונחים שבהם הם משתמשים על מנת לתאר את חווית השימוש מהמערכת

3. A/B testing – כאשר יש מספר חלופות ויש לבחור באחת מהן כגון: צבע כפתור, מיקום אלמנט במסך, תצורה של דף ועוד

4. מבחני Blur – מבחנים שמטרתם לאבחן כשלים בהעברת מסרים חשובים במערכת למשתמש וקריאות לפעולה (CTA)

5. מבחני שימושיות קצובים בזמן – קבוצת משתמשים מקבלת סט של משימות קצוב בזמן והמעצבים בוחנים את היכולת שלהם להשלים את המשימות תוך זמן מוגדר מראש.

6. צפייה במשתמשים והקלטות וידאו הם דרך מעולה להבין את הלך הרוח של המשתמשים ובקשיים שהם נתקלים בעבודה עם המערכת

7. סקרים – הפצת סקרים בין המשתמשים מאפשרת לאתר את הקשיים העיקריים בשימוש במערכת . מערכות חינמיות לבניית סקרים הם: google forms, בכל מערכת דיוור כיום יש פיצ'ר חינמי של בנייה והפצת סקרים

8. התקנות תוכנות הקלטת מסך למיפוי התנהגות המשתמשים במערכת באמצעות מעקב אחרי מפות חום ומיפוי אזורים קרים, שלא משתמשים בהם או לא מגיעים אליהם.

כלל אצבע ב-UX Testing

ככל שהשלב בו מבצעים את הבדיקות ux מוקדם יותר כך החיסכון העתידי גדול יותר מאחר ונמנעים מפיתוח מודולים מיותרים ולא שימושיים או מטעויות שככל שמתגלות בשלב מאוחר יותר כך הן יותר יקרות.

לסיכום

ישנן שיטות רבות לביצוע בדיקות ux , חלקן יקרות יותר וחלקן יקרות פחות . חשוב להתאים את הבדיקות לאופי המוצר בכל שלב בנפרד. בדיקות שיתאימו לשלב האפיון לאוו דווקא יתאימו לשלב הפיתוח והפוך. Ux designer מקצועי ידע לתכנן היטב את אופי הבדיקות לכל שלב בנפרד ולבנות תסריטי בדיקה פונקציונליים.