כותב: משה שחם, תאריך: 02.04.18

מדדי הUX דומים מאוד למדדים השיווקיים אך לא לגמרי זהים. חשוב להבין שהמספרים מספרים סיפור חשוב אבל הוא רק צד אחד של המטבע. הם משקפים את המצב ההיסטורי והנוכחי אך לא מסבירים למה ולא נותנים מענה למדוע הגולש ביצע פעולה כזו או אחרת או ביצע מסלול כזה או אחר. את הנתונים האלו אוספים ע"י אינטראקציה עם המשתמשים ולמידה שוטפת של קהל היעד. מאוד קשה למדוד ux בסופו של דבר או לפשט את המדדים. למשל אם המטרה היא להגדיל את זמן השהייה באפליקציה אפשר תמיד לסבך אותה כך שייקח יותר זמן לבצע פעולות אבל אז גם סביר להניח שהיא לא תצליח במיוחד ולכן קשה גם לפרק את היעדים המרכזיים כמו הגדלת ההמרות לתתי יעדים שישיגו את היעד המרכזי.
 

המדדים המרכזיים הם:

  • כמות ההמרות

  • גודל ממוצע של הזמנות

  • Scoring

ניקוד משוקלל של פרמטרים מרכזיים בסקרי משוב,  כיצד המערכת מתפקדת במספר פרמטרים מרכזיים (דיוק, אינטואיטיביות ועוד) ושקלול של המשוב מהמשתמשים , כל פרמטר מקבל ציון. מומלץ לנהל את המשובים באופן אוטומטי

  • ביצועים טכניים –

כמה זמן בממוצע לוקח להשלים משימה, זמני טעינה במכשירים השונים

  • מדדים התנהגותיים

האם יש עליה בכמות הטראפיק , שיעור הנטישה, שיעור היציאה (שני מדדים שונים),  מהו משך השהות הממוצע במסך

פרמטר נוסף הוא שורת הרווח הנקי אך זהו פרמטר שמאוד קשה לאמוד אותו מאחר והוא תלוי בהרבה גורמים ולא רק בUX של המערכת אך עדיין ראוי ורצוי לכמת את תרומת הUX בארגון ולבחון את ההשקעה מול הרווח הנקי

האתגר הוא גם לפשט את המטרות כך שיהיה קל לעקוב אחרי ההשפעה של השינויים על העסק ועל הרווחיות שלו . למשל לקשור בין השינוי בכמות ההורדות של מוצר חינמי לבין השינוי בכמות ההמרות. אם מדובר במערכת מורכבת אז צריך לפתח מדדים כמה שיותר פשוטים כגון זמני ביצוע משימות לפריון העבודה בארגון ומשם לאמוד את ההשפעה על שורת הרווח. אם למשל לפני הקמת המערכת ההנהלה עבדה בעיקר עם אקסלים ולאחר ההקמה ההנהלה כמעט לא נוגעת באקסלים ובכמה קליקים בדשבורד ניתן לטייב את המידע הנחוץ התרומה לפריון הוא אדיר ומכאן לשורת הרווח.

 

כלי עזר

  • גוגל אנליטיקס

באמצעות גוגל אנליטיקס ניתן לאסוף מידע מתקדם על התנהגות המשתמשים : משפכי זרימה, התנהגות משתמשים , לבנות דוחות מותאמות אישית ועוד. ישנה גם גרסא בתשלום של אנליטיקס analytics 360 שמציעה כלים מתקדמים יותר לניתוח המידע ומתאימה לארגונים עם תקציבי פרסום גבוהים בגוגל

  •   Valo

 כלי שמאפשר לבנות סקרים ולממשק אותם לאתר או למערכת

  • Survey JSWekan , Sandstorm

כלים  שמאפשרים לנהל test cases , מומלץ לממשק אותם  לכלים שמאפשרים ניתוח של המידע כגון Valo

השארת תגובה