מה ההבדל בהגדרת התפקיד בין מעצב UI למעצב UX

הגבול בין מעצב הUI למעצב הUX יכול להיות מטושטש למדי ולא ברור לפעמים מי עושה מה

מעצב UI טוב ישאל הרבה שאלות על המשתמשים ובמעצב את הסטייל ובוחר את סכמת הצבעים בהתאם . מעצב הUI אחראי על שפה גרפית אחידה בכל המערכת  ועל עיצוב הזרימות בין המסכים השונים, הדגשת מסרים מרכזיים וקריאות לפעולה. אחד האתגרים הגדולים בעבודתו של מעצב הui הוא עבודה עם רזולוציות מאוד קטנות והדרישה לרספונסיביות של פקדים, כפתורים  ועוד שאמורים להראות טוב ולהתאים למגוון רחב של גדלי מסכים. בתחום הui design יש מגוון רחב של התמחויות. ההתמחות הקלאסית היא visual design אולם יש דרישה שהולכת וגדלה גם לmotion designers ואנימטורים שמעצבים סרטונים ואנימציות, אלמנטים בתלת מימד ועוד.

 

כלי עבודה פופולריים:  Photoshop, Sketch

לעומת זאת, ux designer הוא בעל אוריינטציה של user centered design ומתמקד בחווית המשתמש ברמת המאקרו. בתהליך הUX design יש 2 שלבים עיקריים: איסוף מידע וניתוח המידע . השלב הראשון כולל ראיונות עם אנשי מפתח רלוונטיים בארגון וגם עם משקיעים. לדוגמה אם מדובר בפרויקט של פיתוח מערכת BI, השלב הראשון יכלול פגישות עם סמנכ"ל הכספים והעוזרים שלו ומנהלי המחלקות השומות כגון:IT,HR ,sales&marketing  ועוד. בפגישות מגדירים את המטרות של המשתמשים מהמערכת והצרכים שלהם. באלו בעיות הם נתקלים כרגע והאם ניתן להטמיע את הפתרונות במערכת ובמה זה כרוך.

מעצב הux צריך להיות בעל יכולת לזהות במדויק את המטרות העסקיות של החברה ואת צרכי ודרישות המשתמשים מהצד השני ולהטמיע את המסקנות והתובנות בארכיטקטורת מידע ששמה דגש על אינטרקציה חיובית וזורמת עם המערכת. מעצב ux מומחה עושה שימוש בטכניקות ששאובות מתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית ומחקרי שוק על מנת לבנות את ארכיטקטורת המידע באופן מותאם אישית לארגון.

לעיתים קרובות מעצב  הux משמש גם כUX Researcher.

UX Researcher ינתח את הדוחות הקיימים המופקים מהמערכת הקיימת ואשר יהוו בסיס לאפיון המערכת החדשה בשילוב עם דרישות המשתמשים, לעתים יופצו סקרים מול משתמשי הקצה על מנת להבין טוב יותר את הציפיות/הדרישות ואופן השימוש במערכת. בנוסף הux researcher מבצע מבחני a/b testing במידת הצורך.

 

כלי עבודה פופולריים: Mic, Paper, Docs

לסיכום, ניתן לחשוב על ההבדלים בין הui designer לux designer בניית מאקרו אינטרקציות לעומת בניית מיקרו אינטראקציות. מסכי תזרים של משתמשים לעומת עיצוב כפתורים. מעצב הui מנסה לענות על השאלות מה לעשות ומתי לעומת מעצב הux שעונה על השאלה שרצה לכל משתמש בראש איפה  מה שאני צריך ובהתאם לכך מתכנן את ה"מגרש משחקים" ואת מרחב המסך.

UX מסייע למשתמשים להשיג מטרות בעוד הUI בונה את החיבור הרגשי למערכת ולמותג.