תפקידים ותכולת עבודה של מעצב ux

כותב: משה שחם, תאריך: 12.08.18

את המאמר הזה אני כותב עבור כל אלו ששואלים אותי מה זה  מעצב ux , על מה הוא אחראי ואלו כישורים נדרשים ממנו. אני הולך לגלות לכם יותר מזה, בסיום קריאת המאמר אתם הולכים לגלות  איך מפתחים קריירה מנצחת כמעצבי ux ומה הופך מעצב ux טוב למעצב ux מצוין. אז אם אתם מתעניינים בהסבה מקצועית לתחום ההייטק ויש לכם כישורי עיצוב/שרטוט או  אם אתם בתחילת דרככם המקצועית ומתלבטים מה ללמוד ובמה למעשה להתמקצע, המאמר הזה הוא בשבילכם.

נתחיל מהנחת יסוד שרווחת בציבור ושלדעתי לא מדויקת כבר מספר שנים. מעצב ux זה לא מעצב גרפי בעל יכולות אנליטיות אלא הרבה יותר מזה. כבר לא מספיק שלמעצבי ux יהיו יכולות שרטוט ועיצוב. מה שהופך את מעצב הux לאיש מקצוע טוב היא יכולת חשיבה מחוץ לקופסא ושרטוט פתרונות חדשניים ובעיניי זוהי המהות של המקצוע. לספק פתרונות מדויקים ללקוחות במקרים של ריבוי אילוצים ודרישות מורכבות זהו האתגר המקצועי המוביל והקו שמנחה אותי אישית לאורך עשרות שנות הקריירה שלי בתחום.

אם ux הוא,במשפט אחד, הfeel של המשתמש כשהוא מנווט במערכת או במילים אחרות מכלול החוויה שלו מהמערכת. עיצוב הux הוא התהליך שבו מתוכננת האינטרקציה והחוויה. למעשה מעצב ux הוא מעצב חוויות כשבסיס הפתרונות שהוא מתכנן עומדים צרכי הלקוח שהם בד"כ מערכת נוחה לשימוש ותפעול ויעילה  

תחומי אחריות של מעצב הux

חקר מוצר –  product research

חקר מוצר כולל מחקר משתמשים ומחקרי שוק , אפיון קהל היעד , הצרכים שלו, האופן בו הוא חושב ומתנהל במהלך היום , התחביבים שלו ותחומי העניין, המאפיינים של המגזר הדמוגרפי אליו הוא שייך ועוד. ישנם דרכים רבות לערוך מחקרי מוצר(קבוצות מיקוד, מחקר מתחרים, סקרים אוניין, ראיונות אישיים וכו') ולכולם מטרה אחת – לבסס את הפתרון , את הux, על החלטות עסקיות ופרקטיות ולהימנע מניחושים והנחות יסוד שגויות . כמו כן חקר מוצר עוזר לדרג את החשיבות של פיתוח מאפיינים ותכונות ומהווה למעשה bench mark לתכנון הפרויקט פיתוח כולו. בסופו של התהליך, מעצב הux מעבד את המידע האיכותי שהתקבל מהמחקרים ומתרגם אותו למידע כמותי ולשרטוטים וסקיצות ראשוניות  של המודולים מהם מורכבת המערכת

חקר מוצר - PRODUCT RESEARCH

בניית פרסונות ותרחישים

על בסיס מחקרי השוק מעצב הux מחלק את הפרסונות לקטגוריות ראשיות ומאפיין בנפרד כל קטגוריה. מהן התחושות שמובילות לתסכול, מהם היעדים, מה הרקע, פילוח דמוגרפי (גיל, מין, רמת השכלה, אזור מגורים, תחביבים, תחומי עניין, מקצוע וכו'), סקאלה של סגנון אישיות ונטיות (מוחצן, חושב , אינטואיטיבי וכו')

אפיון ארכיטקטורת מידע

לאחר אפיון הפרסונות ובניית התרחישים לכל פרסונה מעצב הux מתכנן את המידע. תכנון המידע מורכב מנווגציה, היררכיות, קטגוריות, קשרים בין קטגוריות והשדות מהן מורכבת כל קטגוריה,

בניית wireframes

בניית סקיצות של תרשימי מסכים וזרימות בין מסכים , סקיצות ברזולוציה נמוכה יחסית , אפיון בסיסי שלא מהווה  את הפתרון המלא ( לא כולל סכמת  צבעים מלאה, משובים דינמיים ואנימציות)

בניית אבי טיפוס

אפיון ברזולוציה גבוהה שכולל סכמות צבעים, אנימציות ומשובים, נוויגציה, אינטרקציות  בין מסכים ועוד

Testing

לאחר סיום פיתוח המוצר, מעצב הux מתכנן מבחני שימושיות שמטרתם לבחון את מידת שביעות רצון המשתמשים מהמוצר. לעיתים קרובות מבחני השימושיות נעשים לאחר שלב בניית האב טיפוס ולפני שלב הui הסופי  והפיתוח , במיוחד במערכות מורכבות וזאת על מנת לדייק את האפיון ולחסוך בהוצאות פיתוח

לסיכום,

בחברות טכנולוגיות גדולות יש דרישה גדולה להתמחויות שונות בתחום עיצוב הux: אפיון, עיצוב, בניית מבחני שימושיות וA/B testing . ככל שהחברה יותר קטנה, הביקוש למעצב ux בעל ידע רוחבי בתחומים המרכזיים גדל . מה שהופך מעצב ux טוב למצוין הוא נעבר ליכולות הטכניות, העיצוביות והחשיבה מחוץ לקופסא היא היכולת להתעדכן בחידושים המקצועיים בתחום ולדעת לרתום אותם לפרויקטים לפי הצורך

לקריאה נוספת:

מעצב UX – מסלול קריירה

מה ההבדל בהגדרת התפקיד בין מעצב UI למעצב UX