UX ו-Emerging Technologies

כותב: משה שחם, תאריך: 02.04.18

אם עדיין לא מוכרים  לכם השמות VR, AR, MR, 360 הגיע הזמן שתכירו :). חשוב לזכור שהמשתמש עומד במרכז המוצר גם כשהאתגרים הטכנולוגיים הולכים ונעשים מורכבים יותר

Virtual Reality

מציאות וירטואלית היא מציאות שהולכת וצוברת תאוצה ויש לה שימושים רבים . בפשטות מדובר בסימולציית מחשב המדמה סיטואציה של מציאות מהונדסת. המציאות המהונדסת יכולה לערב את כל החושים או את חלקם ובכך להעשיר את החוויה.

 

וידאו 360

אשליה שהדמויות בסרטון והאלמנטים הם במרחק נגיעה.

 

AR – Augmented Reality

מציאות רבודה, טכנולוגיית מחשוב המשלבת אלמנטים וירטואליים עם הסביבה האמיתית באופן אינטרקטיבי. המטרה של היישומים היא להחליף לגמרי את המציאות האמיתית  במציאות ממוחשבת המנתחת את המידע ומתקשרת עם המשתמש באופן אינטרקטיבי. מגוון היישומים רחב ביותר ומשמש ללימוד, ברפואה, בשליטה ובקרה, סייבר, בנייה ועוד. קסדות עילית למשל מאפשרות אינטראקציה המתבססת על מציאות רבודה ומסייעת לנתח את תנאי השטח, חישובי טופוגרפיה של בניין באמצעות אפליקציית סמארטפון, ניתוחים (מדמה את הסביבה הפנימית) ועוד.

 

MR – Mixed Reality

מציאות מעורבת, חלקה וירטואלית וחלקה אמיתית, השימושים שלה הם תעשיית האומנות והבידור, מדע, דימוי של נכסים, בניית מוקאפים, e-Learning ועוד

תחום ה-UX צריך להתאים את עצמו לטכנולוגיות החדשניות תוך כדי התמקדות במשתמש וכמובן שמדובר באתגר לא קטן. תהליך ה-UX לא אמור להשתנות מקצה לקצה. עדיין צריך לבנות  prototyping ולשרטט workflows רק שצריך לשים דגש על רמת אמינות מאוד גבוהה, אינטרקטיביות (צריך לקחת בחשבון מספר רב של אפשרויות לפעולה תגובה), תנועה במרחב (הליכה, רחיפה וכו'), שילוב של כל ה-features.

ux לטכנולוגיות חדשניות צריך להתבסס על מעקב אחרי תנועות, עיצוב חוויות שמתבססות על זיהוי פנים וזיהוי קולי, בהמשך נראה גם UX UI שמתבססים על רגשות ועל גלי מוח ועוד.

אם לפשט את המסלול שתחום הUI  UX עשה בשנים האחרונות נראה שמעיצוב לקליקים של עכבר התחום עבר שינוי לעיצוב למסכי touch ושימוש באגודלים ואח"כ עיצוב חוויות ומשובים שמערבים את כל החושים וכיום הטרנד מתמקד בעיצוב מבוסס זיהוי ואינטראקציה אישית (בינה מלאכותית) ואפילו בהמשך עיצוב מבוסס רגשות.

 

דוגמאות לשימושים משני חיים של טכנולוגיות חדשניות:

  • נוכחות בכמה מקומות בו זמנית ויכולת לנהל אינטרקציה מלאה עם הולוגרמה – הסוף למשפט הידוע להתפצל ל2 אני עוד לא יכול. בעתיד זה יהיה אפשרי ובשימוש שכיח. ככה אנשים חולים או עסוקים יוכלו להשתתף במסיבות או הרצאות וועידות בו זמנית. יש לכך כ"כ הרבה שימושים נוספים כמו עדויות בבתי משפט ועוד.
  • תנאי שטח – היכולת לזהות בדיוק רב מה הולך מאחורי משטחים אטומים כמו בטון, לזהות תנועות, אפילו ברמת קצב נשימות ומדדי דופק ולנתח מהלכים, ניווט.
  • ניתוחים – עדיין הולוגרמה לא יכולה לבצע ניתוח אבל כן ניתן להרגיע מאוד חולה לפני ובמהלך ניתוח ואפילו אחרי באמצעות מציאות מדומה.

  • יכולות מעקב אחרי אנשים ברחוב באמצעות מפה אינטראקטיבית עם עזרים ויזואליים.

  • תצוגות מסך וירטואליות שמסייעות להנחית אספקה, פצצות, מזלטים ועוד.