qa של מערכות UX

כותב: Qa Experts, תאריך: 04.04.18

חוות דעת מבודקי חווית משתמש (UX) הן סובייקטיביות. זו הסיבה שאפילו קבוצה קטנה עם רקע משותף מתקשה לקבל החלטות שקשורות ל UX.

משתמשים הם גם סובייקטיביים. לא כל המשתמשים יעדיפו את האייקונים, את סכמות הצבעים או את זרימת המידע. כל משתמש הוא שונה. אז, איך אני בתור בודק יכול לתת חוות דעת שימושית?

במאמר של היום, אני אחלוק אתכם כמה זוויות הסתכלות שונות לכשאתם בודקים את ה-UX  של אפליקציה, אתר או מערכת אחרת ואיך לספק ביקורת טובה.

 

השוואה למוצרים אחרים

ברור, אתם רוצים להוביל וליצור חווית משתמש שמנצחת את התחרות. אבל, מנקודת מבט מציאותית, אתם יודעים שמיליון משתמשים בקהל היעד שלכם מכירים את המוצרים שלכם ושל המתחרים. זה אומר שמבחינת ניווט, לדעת מה הנורמה לפלטפורמה שלכם היא חשובה. תבררו ותבחרו את מה שאתם אוהבים ולא אוהבים בחוויות המשתמש במוצרים אחרים. אפליקציה מתחרה יכולה להראות לכם בדיוק מה לא בסדר באפליקציה שלך כשאתם מזהים את אותה זרימת עבודה.

בנוסף, כשאתם משווים תזרימי עבודה של אפליקציות, חשבו את הזמן והצעדים כדי לסיים פעולה מסוימת. אם במוצרים אחרים לוקח פחות זמן באופן משמעותי (או פחות צעדים) כדי שהמשתמש ישלים את הפעולה, אז זרימת העבודה דורשת שיפור.

 

סמלים

חפשו סמלים שלא מייצגים את הפעולה הרצויה כאשר לוחצים עליהם. הסבירו מה הסמל אומר עבורכם. זה עשוי לקרות תחת תשומת לב זהירה, אך להבין מדוע סמל מסוים מייצג פעולה אחרת עשוי להיות שימושי.

עוד עצה קטנה לחוות דעת טובה היא לזהות אפליקציה אחרת שראית עם סמל דומה ולהסביר מדוע הוא מוצג בה ככה. אם לחצת על שלושה אייקונים שונים לפני שגילית את ההגדרות, כנראה שיש לך טיעון ממשי לגבי שינוי האייקון של ההגדרות או של השפה.

 

שפה

כשבוחנים את מילון המונחים, תחשבו קודם אם הוא הגיוני עבורכם ואז תחשבו על קהל היעד. אם אתה כבר נמצא בקהל היעד, נפלא! אבל קחו בחשבון גם את הקטגוריה שאליה האפליקציה משויכת.

השפה המשומשת בהנחיות, התראות, פופ-אפס וכו' יכולה להשתנות, תלוי בקטגוריה של האפליקציה.  לדוגמא, השפה שמשתמשים בה במשחקי ילדים תהיה שונה מהשפה שבה משתמשים באפליקציית אחרות. אפליקציה חברתית שמדורגת בקטגוריית מתבגרים, תרצה להשתמש בשפה שונה של מאתר בנק מקוון. (אוי שיט! אתה בטוח שאתה רוצה להסיר את חשבון החסכונות שלך?!)

קחו בחשבון את הקטגוריה, הקהל ואת ההרגשה הכללית שהאפליקציה מנסה לספק. צפו בהוראות, הנחיות וכפתורים. הצביעו על אזורים שבהם תיאור הכפתורים מעורפל מדי. מצאו מקומות שבהן עוד הנחיות יהיו שימושיות ואיזורים שבהם הנחיות (רמזים, טיפים וכו') לא באמת הכרחיים. נקו כל טקסט לא שימושי שיכול להציג ממשק נקי יותר וידידותי יותר.

 

שאלות שחשוב לשאול בכל מסך

מה ההרגשה שלי לגבי כמות האפשרויות במסך?

האם אני מרגיש אבוד בשלב כלשהו בזרימת המידע? רישמו הערה לגבי המסך הנוכחי ואיך הגעתם אליו. (הקליטו את עצמכם אם אתם רוצה להיזכר בצעדים).

האם אני יודע מה כל סמל במסך מסמל בלי שאצטרך לרחף מעליו או להקליק עליו? אם לא, רשומו הערה לגבי דעותיכם על הסמל שמוצג ומה שהוא אמור לייצג.

האם כל הטקסט קריא בקלות עם סכמת הצבעים הנוכחית והפונט הנוכחי? בדקו בהירות מסך כדי לוודא שהוא קריא ברמה נורמלית.

האם הדעת שלי מוסחת? האם יש אלמנטים במסך שמסיחים את דעתי מהפעולה המקורית שרציתי לבצע? זה יכול להיות פידבק מעולה שיכול להצביע על נקודה בזרימת המידע שבה עבדתם על משהו מסוים אבל הגעתם למקום אחר. להצביע על נקודה שבה דברים הופכים למבלבלים הוא דבר נפלא.

צוות שאלות ותשובות (Q&A)

אם אתם חברים בקבוצת שאלות ותשובות (כמוני) ובדקת מוצר כבר משלבי ההתחלה שלו, לספק חוות דעת סובייקטיבית יכולה להיות אתגר של ממש.

השקעתם שעות בלנווט באפליקציה, ראיתם אייקונים משתנים עם הזמן, עבדתם עם תזרימי מידע ששונו או התחלפו, ושונו בחזרה. אתם יודעים מה עומד מאחורי כל כפתור ואת שורש הבעיה שנגרמת מבאג שנמצא באפליקציה מזה זמן מה. לאחר זמן מסוים, אתם כבר בטוחים שאתם מסוגל לנווט באפליקציה בעיניים עצומות.

זה לא אומר בהכרח שהדבר מוריד מאיכות חוות הדעת שלכם. לדוגמא, אתם יכולים להמליץ על שינויים בזרימת העבודה אם שמתם לב למספר גדול של צעדים שצריכים להיעשות לפני ביצוע מקרי בדיקה. באמת צריך 5 מסכים כדי להירשם? המקרה הזה יכול להיות ברור, אבל כשאתם בודקים פונקציות מורכבות יותר, כנראה שתראו מהמספר הגדול של צעדי הבדיקה שהתהליך הוא ארוך מדי ותוכלו לספק המלצה לשיפור.

 

לסיכום

פידבק לגבי חווית משתמש מגיע בכל הצורות והגדלים. חוויות אישיות יוצרות מציאות ייחודית עבור כל משתמש של האפליקציה. חוות הדעת שלכם צריכה לכלול מה אתם, באופן אישי, חווים. עם כמה שמשתמשים שונים זה מזה, הם גם דומים מאד. הסיכויים הם שחוות הדעת שלכם תייצג את החוויה של מספר גדול של משתמשים.

המאמר בחסות QA Experts, לומדים QA  מהמומחים, בלי לבזבז זמן וכסף.

השארת תגובה