המדריך ל-UX Design Research

מה זה UX Research ?

UX research או בעברית מחקר משתמשים שואב השראה מתחומים אקדמאיים כגון: פסיכולוגיה קוגנטיבית, הנדסת גורמי אנוש, טכניקות למחקרי שוק ועוד . טכניקה זו מהווה חלק ממתודולוגיה רחבה יותר הנקראת User Centered Design – עיצוב ממוקד משתמש. המתודולוגיה בעיקרה מדברת על כך שיש לדעת ולהכיר לעומק את משתמשי המערכת, מה המטרות שלהם ומה הדרכים והאסטרטגיות שלהם להשיג את המטרות הללו.

מחקר משתמשים למעשה מסייע לחוקר הUX מנסה להכנס לנעלי משתמש הקצה ולהבין כיצד הוא חושב, פועל ומרגיש. מחקר המשתמשים מסייע להבין מהן המטרות של המשתמש, הצרכים שלו, איך הוא נוהג להשתמש במערכות, מה נוח לו לשימוש ועוד.

ל UX research יש 2 שלבים עיקריים: איסוף מידע וניתוח המידע מתוך מטרה למקסם את רמת השימושיות במערכת

שלב איסוף המידע כולל ראיונות עם משתמשי מפתח/משקיעים ולעיתים כולל גם הפצת סקרים בקרב משתמשי הקצה על מנת למפות את הציפיות של המשתמשים מהמערכת והאופן שבו הם צורכים ומשתמשים במערכת.

שיטות ב-UX Research

  •  מחקר כמותי – כל שאלות ה"how many" , מהן המשימות החשובות על פי ציון דירוג חשיבות. מהן המשימות השכיחות ומהן המשימות הקריטיות. במחקר הכמותי נותנים ציון כמותי לכל מדד ומודדים אותן בפועל.
  • מחקר איכותי – אם הממצאים מעידים שיש אי תאימות וכשל באינטרקציה מול המשתמשים כגון: טופס הזנה לא ברור, נוויגציה מיותרת, קריאה לפעולה לא ברורה מפעילים מחקר איכותי שמטרתו למפות את הכשל ואת הפתרון . הפתרון יכול להיות שיפור הנוויגציה, שינוי צבעים של כפתורים , שינוי ויזואלי של המסך או המסר ועוד.

  • תצפיות – UX researchers מתמחים בפסיכולוגיה קוגנטיבית. מהם הנקודות בהם המשממשים נלחצים ונתקעים ואיך ניתן לפשט את זה עבורם. את הנקודות לחץ ניתן לאתר באמצעות שפת גוף (טיקים/בהיה במסך/תנועות תסכול) או/ו באמצעות שיחות.

  • ראיונות פרונטלים – קבלת משוב של אחד מול אחד ממשתמשי הקצה היא שיטה שמאוד עוזרת לשפר את ביצועי המערכת ובאיתור הכשלים.

  • מבחני שימושיות – מבחני שימושיות יכולים להעשות במגוון שיטות בהתאם לצורך. באופן מסורתי מבחני השימושיות מתבצעים בבית הלקוח ע"י משתמשי הקצה אולם לעיתים יש צורך ב Guerrilla testing אלו מבחני שימושיות שמתבצעים בבתי קפה או במקום ציבורי אחר ע"י קבוצת משתמשים שמהווים את קהל היעד של המוצר. לדוגמא מבחני שימושיות של אפליקציה שמיועדת לסטודנטים יכולה להתבצע בקמפוס.

  • A/B testing – מטרת השיטה לשפר את רמת השימוש או/ו הביצועים. השיטה מתמקדת ב2 קונפיגורציות שונות של אלמנט בודד כגון כפתור, קישור, גופן ועוד ובוחנת את רמת הביצוע של כל גרסא בנפרד.