UX
UX

עיצוב חווית משתמש  UX

מעצבי הUX שלנו מתמחים באפיון ותכנון מערכות מורכבות ויודעים להפוך את הדרישות וצרכי המשתמשים המורכבים ביותר לחוויית משתמש User Experience נעימה ונוחה. באפיון ה UX אנו עושים שימוש במתודולוגיית User Centered Design , בעזרתה אנו מבינים מי הם המשתמשים, מה הן המטרות והציפיות שלהם מהמערכת ומהם הדרכים והאסטרטגיות להשיג את המטרות ואיך זה משתלב עם מה שהלקוח שלנו (מתכנן המערכת / אתר ) מעוניין לקבל מן המשתמש. השיטה מתבססת על טכניקות מעולם המחקר הפסיכולוגיה הקוגנטיבית, במיוחד בשלב התחקיר.

נפרט בקצרה תהליך אפיון ממשק משתמש אופייני ומה כולל כל שלב בתהליך זה:

מחקר

בשלב המחקר אנו עושים שימוש במספר טכניקות המאפשרות לנו להבין בצורה מעמיקה את משתמש, עולם התוכן והמערכת.

מחקר משתמשים

בתחילת שלב המחקר אנו מבצעים ניתוח פרופיל משתמש, בו אנו מגדירים מיהם המשתמשים, רקע דמוגרפי, תפקידים, סביבת עבודה ועוד מספר לא קטן של פרמטרים. לעיתים במערכות או אתרים שבהם נדרש אפיון מאוד ברור ומעמיק של המשתמשים מגדירים פרסונות. פרסונות הם למעשה אווטארים התבססים על המידע שצברנו על המשתמשים כגון: שם, תמונה, תפקיד, סביבת עבודה, שאיפות וכו׳.

ניתוח עיסוקים ותסריטי שימוש Task Analysis

בשלב ראשון מוגדרות כל המטרות של כל אחד ממשתמשי המערכת שזוהו בשלב הקודם. לאחר שמוגדרות כל המטרות אנחנו מגדירים את כל התהליכים ( workflows ) הנדרשים על מנת שהמשתמש יוכל להגשים את המטרות שלו. ישנם מספר שיטות לתאר את ניתוח העיסוקים ביניהם תסריטי שימוש use cases, תרשימי זרימה ועוד.

שיטות לאיסוף המידע

על מנת לאסוף את המידע עבור השלבים שתוארו קודם אנשי הצוות שלנו מיומנים ועושים שימוש בהתאם לצורך בשיטות וטכניקות מתודיות לאיסוף מידע בינם:

  • ראיונות עומק עם משתמשים ובעלי עניין
  • בניית שאלונים
  • סקרים אינטרנטים
  • Shadowing שיטה בה חוקר יושב מאחרי משתמש ומתעד את פעולותיו
  • Card sorting שיטה בה מבקשים ממתמשים למיין כרטיסיות המייצגות מסכים במערכת/דפים באתר לקבוצות וכך אנו לומדים מה המתשמשים מקטלגים כקבוצה.
  • קבוצות מיקוד
  • ניתוח מערכת / אתר קיים (במקרה של שדרוג)

ארכיטקטורת מידע

בסוף שלב המחקר, אנחנו יודעים לא מעט דברים על המשתמשים ועל המטלות הנדרשות מהם במערכת / אתר. כעת אנחנו ניגשים למטלה של מיון המידע לחשוב יותר וחשוב פחות, שכיח יותר שוכיח פחות וכו׳. למעשה אנחנו לוקחים את המידע ובונים אותו בצורה כזו שנוכל להגדיר ממשק שיבליט את מה שחשוב ושכיח ובהתאם למטרות העסקיות של הלקוח כך שלא נציף את המשתמש באינפורמציה אך מצד שני לא נחסיר ממנו דברים שהוא צריך על מנת להשיג את המטרות והמטלות שלו בצורה קוהרנטית ופשוטה. שלב זה של ארכיטקטורת המידע הוא שלב חיוני לפני הגדרת קונספט UX מוצלח.

קונספט UI / UX

זוהי נקודת ה-Eureka, אחרי שאספנו את כל המידע, הגדרנו ארכיטקטורת מידע והבנו את כל השיקולים, אנחנו מגדירים קונספט שמראה כיצד תראה ותתנהג המערכת באופן קונספטואלי. אנו עושים זאת בעזרת wireframes או באמצעות פרוטוטייפ אינטראקטיבי . עדיין לא מדובר בממשק מעוצב אלא בשרטוטים אך כבר ניתן להבין ולראות באופן עקרוני כיצד תיראה המערכת מבחינה מבנית ולוגית, מה יהיה מודל הניווט ואופי האינטראקציה עם המשתמש. בשלב זה מוגדרות באופן עקרוני אנימציות למעברים בין אזורים ראשיים ומשניים.

 

אפיון מפורט ומסכים סכמטיים / WIREFRAMES

זהו שלב המהווה המשך ישיר לשלב גיבוש הקונספט. כאן אנשי צוות האפיון מתכננים באופן מפורט את כל המסכים והפונקציוניות של ממשק המשתמש UI. כמו כן בשלב זה מוגדרים באופן פרטני כל מרכיבי התנהגות של הממשק והאינטראקציה עם המשתמש וזה למעשה משלים את האפיון לחווית משתמש User Experience או כפי שכולנו התרגלנו לקרוא לה בקיצור UX. בשלב האפיון המפורט עדיין מדובר בעיצוב לוגי (שרטוט) של המסכים והמאפיינים עושים שימוש ב Persuasive Usability להגברת הנעת המשתמשים לפעולה, במערכות web בד״כ גם מוגדרת גם רספונסיביות / אדפטיביות הממשק למסכים ניידים.
אנחנו תומכים בתקן הנגישות הישראלי תי 5568 של מכון התקנים הישראלי המאמץ את הנחיות הנגישות של איגוד האינטרנט הבין-לאומי W3C.

 

מסמכי אפיון, מסמכי תפעול וסטנדרטים

שלב זה מלווה את שלב האפיון המפורט ורמת הפירוט בו משתנה מפרוייקט לפרוייקט בהתאם לתקציב ודרישות הלקוח. אנו יודעים לספק את כל סוגי המסמכים המלווים תהליך UX החל ממסמכי אפיון המתארים את הממשק עד רמת השדה והמיקרואינטראקציה (microintercation אנימציות זעירות למשל במעבר עכבר, החלפת שדות וכו׳) וכלה בסטנדרטים ארגוניים לפיתוח מסכים על בסיס תשתית שאנחנו הגדרנו.