Usability testing

בדיקות שימושיות הן אחד מכלי המחקר החשובים בעיצוב UX. בבדיקות כאלה אנו בוחנים האם ממשק המשתמש של המערכת/אתר מאפשר למשתמש לבצע את המטלות אותן הוא אמור לבצע ללא תקלות תפעוליות. בבדיקה כזו אנו בודקים תסריטי שימוש על משתמשים קיימים או פוטנציאליים (תלוי במטרת הבדיקה ובמוצר). המוצר יכול להיות אתר, אפליקציה לסלולר או תוכנה שולחנית.

בדיקות שימושיות יכולות להתבצע בשלבים שונים של הפרוייקט ולמטרות שונות:

 

על מנת לבחון מערכת קיימת

במקרים בהם ישנם מערכות או אתרים אשר מסיבה כלשהיא לא מספקים את התוצאות העיסקיות המצופות או שהמשתמשים מתלוננים על בעיות בשימוש.

 

תוך כדי אפיון

עלות התיקון של תקלות בזמן האפיון היא אפסית וככל שמתקדמים בתהליך העלות הולכת ועולה. לכן מומלץ ביותר לבצע מבחני שימושיות כבר על גבי Wireframes, אפילו אם הם רק על נייר, באופן זה ניתן למצוא 100% מהתקלות הקריטיות ולבחון האם האפיון עומד במדדי השימושיות שהוגדרו והאם המשתמשים מצליחים לעבוד איתו בצורה יעילה ומספקת.

 

 על גבי אב טיפוס

טרום פיתוח מערכת. בחינת שימושיות כזו נקראת Usability testing on Hi fidelity prototype ומספקת תוצאות ברמת גרעיניות נמוכה כך שאפילו תקלות קטנות יכולות להתגלות.

בדיקות שימושיות יכולות להתבצע במספר דרכים:

במעבדה

(Usability lab)

הבחינה מבוצעת במשרדינו בחדר מיוחד שהותאם לכך ברמה כזו או אחרת: מכשירי הקלטה, מראה חד כיוונית וכו.

 הערכה מרחוק 

(Remote testing)

כלומר המשתמש יושב בביתו ומשתתף במחקר שימושיות.

הערכת מומחה 

(Expert usability evaluation)

אחד ממומחי הנדסת אנוש שלנו בוחן את המערכת על פי סט קריטריונים ותסריטי שימוש וכותב דו״ח על שימושיות המערכת בסוף הבדיקה.

 

 מחקר המונים

(Guerrilla testing)

המטרה העיקרית של Guerrilla testing היא למצוא תקלות במהירות האפשרית ולתקן אותם במהירות האפשרית. שיטת הבדיקה הזו מאפשרת גמישות רבה מאחר ואינה כרוכה בעלויות גבוהות , אין צורך בציוד או במעבדה או בתכנון רב ויקר. הsessions של הבדיקה מאוד קצר. ניגשים לבית קפה שכונתי, ניגשים לאנשים בעלי מאפיינים דומים לקהל היעד (גיל למשל), שואלים אותם אם הם מוכנים לענות על כמה שאלות/לבצע מספר משימות , צופים בהם בזמן הביצוע וזהו. Session יכול לקחת גם רבע שעה.